Κυριακή, Σεπτεμβρίου 11, 2005

No 163

Ήταν απλώς ένας εορτασμός της φιλίας; Αυτό γίνεται δεκτό αλλά το καθιστά προβληματικό το γεγονός ότι η λέξη «φίλος» - πανταχού παρούσα στην Καινή Διαθήκη – δεν εμφανίζεται στην τελετή ή σε κάποια αναφορά της. Και γιατί η ακολουθία αφορά πάντα δυο άτομα και ποτέ τρία ή τέσσερα; Ακόμα και ο Ιησούς, ο οποίος θεωρούσε την αγάπη μεταξύ φίλων την ανώτερη όλων, αναφερόταν σε μεγάλο αριθμό ατόμων.(…)
Θα μπορούσε να είναι αδελφική «υιοθεσία»; Θα μπορούσε, πρέπει όμως να θυμηθούμε ότι τα περισσότερα στοιχεία που έχουμε για την «υιοθεσία αδελφού» στον αρχαίο κόσμο περιέχουν σαφή στοιχεία ομοφυλοφιλικής σχέσης, έτσι αυτό μάλλον δεν βοηθάει στο να διευκρινιστεί η αντιφατική φύση της σχέσης, αν μη τι άλλο, την μπερδεύει περισσότερο. Επιπλέον υπάρχουν ουσιώδη και τεχνικά προβλήματα. Το πιο μεγάλο ουσιαστικό πρόβλημα είναι η εμφανής διαφορά ανάμεσα στην υιοθεσία, στην οποία το ένα μέλος αναλαμβάνει τον έλεγχο του άλλου και σε αυτήν την τελετή, όπου δυο άνθρωποι ενώνονται όπως και σε ένα ετεροφυλοφιλικό ζευγάρι. Στο Παράρτημα Μεταφράσεων υπάρχουν δυο τυπικές μεσαιωνικές τελετές υιοθεσίας για σύγκριση.

Τζων Μπόσγουελ : Γάμοι μεταξύ ανδρών. Οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα, Ρώμη και μεσαιωνική Ευρώπη (Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος)

1 σχόλιο:

κ.σ. είπε...

Σύντομο βιογραφικό και περιγραφή του βιβλίου, από το site του Ελευθερουδάκη:

Ο Τζων Μπόσγουελ (1947-1994) γεννήθηκε στη Βοστώνη των Η.Π.Α. Κατείχε στο πανεπιστήμιο του Γέιλ την έδρα Iστορίας "Α. Γουίτνι Γκρίσγουολντ". Γνώρισε πολλές διακρίσεις και βραβεύτηκε για την εξαιρετική διδασκαλία του. Το 1981 το έργο του "Χριστιανισμός, κοινωνική ανοχή και ομοφυλοφιλία" τιμήθηκε με το Βραβείο Αμερικανικού Βιβλίου για την Ιστορία.
~~~~~~~~~~~~

Με την αναγνώρισή του ως "μείζονος ιστορικού" από το New York Times Book Review, ο Τζων Μπόσγουελ εδραίωσε τη φήμη του ως ένας από τους διαπρεπείς ειδικούς σε θέματα που αφορούν το Μεσαίωνα.

Το τελευταίο του βιβλίο "Γάμοι μεταξύ ανδρών: Οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα, Ρώμη και μεσαιωνική Ευρώπη", αποτέλεσμα δώδεκα ετών σχολαστικής έρευνας, επικεντρώνεται στην ανακάλυψη από το συγγραφέα λειτουργιών της Καθολικής και της Ορθόδοξης εκκλησίας για τις ενώσεις ομοφυλόφιλων. Αυτές οι τελετές, οι οποίες πραγματοποιούνταν σε όλο το χριστιανικό κόσμο μέχρι τη σύγχρονη εποχή, φαίνεται να μοιάζουν εκπληκτικά με τις γαμήλιες τελετές ετεροφυλόφιλων. Με τη χαρακτηριστική του ακρίβεια και ευρυμάθεια, ο Μπόσγουελ ακολουθεί τα ίχνη της τελετής γάμου μεταξύ ανδρών στην Ελλάδα του Πλάτωνα, όπου η ένωση μεταξύ αδελφικά ίσων ήταν η πιο ευγενική μορφή ανθρώπινης επαφής, στη Ρώμη με το πολύπλοκο σύστημά της για τη νόμιμη "υιοθεσία" και στη χριστιανική Ευρώπη στη συνέχεια, όπου τα συγκρουόμενα συναισθήματα για την ανθρώπινη σεξουαλικότητα οποιασδήποτε μορφής μετατράπηκαν σταδιακά σε μισαλλοδοξία. Ωστόσο, η εκκλησία είχε ήδη δημιουργήσει λειτουργίες για την ευλογία των γάμων από αγάπη, είτε ετεροφυλόφιλων είτε ομοφυλόφιλων. Η ανάλυση που απαιτήθηκε, ώστε να τοποθετηθούν οι συγκεκριμένες τελετές στο αντίστοιχο περιβάλλον, καθιστά το βιβλίο αυτό ουσιαστική ιστορική πηγή για τις ρίζες όλων των σύγχρονων γάμων.