Τετάρτη, Νοεμβρίου 23, 2005

No 231

Image Hosted by ImageShack.usΛεονάρντο ντα Βίντσι (Ιταλία)

Ενδεικτικό της στάσης που τηρούσαν οι Φλωρεντινοί τού 15ου αιώνα απέναντι στην ομοφυλοφιλία είναι το γεγονός ότι κατά τη δεκαετία τού 1470 η κοινή γερμανική λέξη για τον ομοφυλόφιλο ήταν Florenzer. Επίσης, η ομοφυλοφιλία ήταν περισσότερο αποδεκτή σε ελευθερόφρονες ανθρώπους – καλλιτέχνες, συγγραφείς και μουσικούς – που όλο και περισσότεροι συνέρρεαν στη Φλωρεντία. Ως γνωστόν, ο Βερόκιο ήταν ομοφυλόφιλος και ζούσε κάτω από την ίδια στέγη με τους βοηθούς και τους μαθητές του. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, και με τόσους νεαρούς άνδρες – μέχρι και δώδεκα – να ζουν σε ένα μικρό δωμάτιο, ήταν δύσκολο να αποφευχθεί η ομοφυλοφιλία.
Μπορούμε λοιπόν να υποθέσουμε ότι ο νεαρός Λεονάρντο ήταν αρκετά εξοικειωμένος με την ιδέα της ομοφυλοφιλίας και ίσως είχε από πολύ νωρίς τη σχετική προδιάθεση. Ωστόσο, στην αρχή κιόλας της σταδιοδρομίας του ως απελευθερωμένου καλλιτέχνη, η όποια σεξουαλική ελευθερία που ίσως απολάμβανε αμαυρώθηκε αμετάκλητα από ένα δυσάρεστο γεγονός. Ακριβώς στα είκοσι τρία του, κατηγορήθηκε για σοδομία.

Michael White : Λεονάρντο ντα Βίντσι. Ο πρώτος επιστήμονας (κάτοπτρο)

3 σχόλια:

κ.σ. είπε...

Από το infopolis.gr

[...] Μελέτησε την ανατομία του ανθρώπινου σώματος για να φτιάξει τα πορτρέτα των θαυμάσιων πινάκων του. Πίστευε ότι το ανδρικό σώμα αποτελούσε την ιδανική ομορφιά. Εργάστηκε στη Φλωρεντία, όπου εκτιμήθηκε η δουλειά του. Κατηγορήθηκε όμως για ομοφυλοφιλία και αναγκάστηκε να την εγκαταλείψει, όταν ξέσπασε σε βάρος του ένα σκάνδαλο για σοδομία που έφθασε μέχρι το Δικαστήριο. Κατέφυγε στο Μιλάνο, σε ηλικία 30 ετών, αλλά ξαναγύρισε ύστερα στη Φλωρεντία.

Για να γνωρίσεις το ωραίο πρέπει να ξέρεις το άσχημο, έλεγε…

* * * * * *

Από το site των εκδόσεων «Κάτοπτρον»

Σε αυτή την ψυχολογική βιογραφία, ο Michael White συνυφαίνει το πρώιμο (και επί πολλούς αιώνες χαμένο) επιστημονικό έργο τού Λεονάρντο με την περιπετειώδη προσωπική ζωή του —τα στερημένα του παιδικά χρόνια, την ομοφυλοφιλία του, τη σχέση του με τον Μακιαβέλι, τους Μεδίκους και τον Καίσαρα Βοργία—, και δείχνει ότι ο μεγάλος αυτός φλωρεντινός καλλιτέχνης με τις εφευρέσεις του, τα πειράματά του και και την επιθυμία του να διευρύνει τα όρια της ανθρώπινης γνώσης υπήρξε ο πρώτος επιστήμονας. Οι επιστημονικές αναζητήσεις τού Λεονάρντο εκτείνονταν από την οπτική και τη μηχανική ώς την αστρονομία, ενώ οι εκπληκτικά ακριβείς μελέτες του προδιέγραφαν εκείνες του Νεύτωνα, του Γαλιλαίου και του Κέπλερ.

~~~~~~~~~~~~

Aπό το site του Παπασωτηρίου

Ο Michael White, στη νέα ενδιαφέρουσα βιογραφία του, υποστηρίζει ότι ο Λεονάρντο ντα Βίντσι -με τις εφευρέσεις του, την πειραματική του μέθοδο και την επιθυμία του να διευρύνει τα όρια της γνώσης- υπήρξε, ούτε λίγο ούτε πολύ, ο "πρώτος επιστήμονας". Λίγοι υποψιάζονταν το εύρος των επιστημονικών του αναζητήσεων και πειραμάτων -που εκτείνονται από την οπτική και τη μηχανική ως την αστρονομία και την ανατομία-, διότι, φοβούμενος πιθανή υποκλοπή των ιδεών του, ο Λεονάρντο κράτησε κρυφά από τον κόσμο τα ευρήματά του. Αν τα είχε κοινοποιήσει, ίσως να άλλαζαν την πορεία των επιστημονικών ανακαλύψεων, αφού οι εργασίες του προδιέγραφαν εκείνες των Νεύτωνα, Γαλιλαίου και Κέπλερ - αντιθέτως, μετά το θάνατό του, τα χειρόγραφά του χάθηκαν για σχεδόν 200 χρόνια, ενώ μερικά δεν ξαναβρέθηκαν ποτέ. Ο Michael White συνυφαίνει το πρώιμο επιστημονικό έργο του Λεονάρντο με την περιπετειώδη προσωπική ζωή του -τα στερημένα του παιδικά χρόνια, την ομοφυλοφιλία του, τη σχέση του με τον Μακιαβέλι και τον Καίσαρα Βοργία, και δείχνει παραστατικά πως συγχωνεύονταν σε αυτόν η τέχνη και η επιστήμη

κ.σ. είπε...

Από Το Βήμα, Κυριακή 24 Δεκεμβρίου 2000

[...]
Ο Γουάιτ έρχεται να προστεθεί σε μια μακρά σειρά βιογράφων του Ντα Βίντσι, ξεκινώντας από τον Τζιόρτζιο Βαζάρι, που πρώτος συνέγραψε τη βιογραφία του στα 1568, μόλις 50 χρόνια μετά τον θάνατο του Λεονάρντο, ως τον Όσβαλντ Σιρέν και τον Τζιόρτζιο Νικοντέμι στις αρχές του 20ού αιώνα. Με μία διαφορά: ενώ οι προηγούμενοι βιογράφοι εστίαζαν στον εικαστικό Ντα Βίντσι, αυτό που ενδιαφέρει τον Γουάιτ είναι ο επιστήμονας Ντα Βίντσι, όπως αποκαλυπτικά δηλώνεται από τον τίτλο του βιβλίου Leonardo, The First Scientist (Λεονάρντο, ο πρώτος επιστήμονας).
[...]
Ως νόθος γόνος ο Ντα Βίντσι δεν είχε δικαίωμα ούτε σε πανεπιστημιακές σπουδές ούτε στην εξάσκηση κάποιου επαγγέλματος. Αρκετά νωρίς, κατά την εφηβεία του, με μεσολάβηση του πατέρα του, εισήλθε στην bottega του ζωγράφου Βερόκιο. Εκεί, κατά πάσα πιθανότητα, διψασμένος για επιστημονική γνώση, άκουγε τις συζητήσεις αυτών που επισκέπτονταν τον μέντορά του στη ζωγραφική. Στη μετέπειτα πορεία του θα αποκτήσει μόνος του την παιδεία που είχε ανάγκη, διαβάζοντας και ερευνώντας.
[...]
Ωστόσο ο Γουάιτ δεν εξαντλείται παρουσιάζοντας μόνο το μεγαλείο του πρώτου επιστήμονα. Τα βιογραφικά στοιχεία τα οποία παρουσιάζει περιέχουν την αμφιλεγόμενη πλευρά του προσωπικού σκανδάλου. «Ηταν ένας χορτοφάγος ομοφυλόφιλος που γεννήθηκε εκτός γάμου και έλαβε ελάχιστη τυπική μόρφωση, και από γεννήσεως είχε αποκλειστεί από σχεδόν όλα τα επαγγέλματα. Ηταν μια μάζα από αντιθέσεις και αντιπαλότητες, ένας άνθρωπος που σπάνια ολοκλήρωσε μια καλλιτεχνική παραγγελία και ταξίδεψε πολύ σχετικά με την εποχή στην οποία έζησε. Ηταν ένας άνθρωπος που ήθελε να ζήσει και να φθάσει στη ρίζα των φαινομένων, να κάνει όσο περισσότερα μπορούσε και να καταγράψει όλα όσα είδε».
...
ΑΡΙΣΤΟΜΕΝΗΣ ΚΑΛΚΑΒΟΥΡΑΣ

κ.σ. είπε...

Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι (15 Απριλίου 1452 — 2 Μαΐου 1519) ήταν Ιταλός αρχιτέκτονας, ζωγράφος, γλύπτης, μουσικός, εφευρέτης, μηχανικός και επιστήμονας που έζησε την περίοδο της Αναγέννησης.
Θεωρείται αρχετυπική μορφή του Αναγεννησιακού καλλιτέχνη και μια ιδιοφυής προσωπικότητα. Η Μόνα Λίζα και ο Μυστικός Δείπνος, είναι από τα πιο διάσημα έργα του.
Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι, υπήρξε ακόμα σημαντικός εφευρέτης και επιστήμονας, με σημαντική συνεισφορά στην ανατομία, και την αστρονομία.

(wikipedia.org)
~~~~~~~~~~~~

Από ΤΑ ΝΕΑ, 23 Φεβρουαρίου 2005

[…] Εδώ που τα λέμε και ο Λεονάρντο ντα Βίντσι μπορεί να μην ήταν τόσο πολύ πανεπιστήμονας, εφευρέτης και πρωτοπόρος σε όλα, όπως τον θέλει ο μύθος του. Μπορεί σαν σχεδιαστής μηχανών να ακολουθούσε άλλους συγχρόνους του, που ξεχάστηκαν στο μεταξύ, αλλά στο Βίντσι νοιάζονται περισσότερο να αποδείξουν ότι δεν ήταν ομοφυλόφιλος. Από την ενίσχυση της μυθικής εικόνας του τόσα χρόνια μάλλον έχουν βγει ωφελημένοι. Λίγη φασαρία παραπάνω δεν θα τους ενοχλεί κατά βάθος, αλλά θέλουν να τους τραβάνε με βίντσι προς την κατεύθυνση που παίρνουν οι μύθοι καθώς αλλάζουν οι εποχές.

Άννα Δαμιανίδη