Η αντρική ομοφυλοφιλία μαρτυρείται από εικονογραφήσεις και κείμενα. Η γυναικεία υπονοείται σε εικόνες, προπάντων στο πλαίσιο επίσημων ή και τελετουργικών αναπαραστάσεων και επίσης στον ιδιωτικό χώρο της οικοδέσποινας.
Την αντρική ομοφυλοφιλία την έβλεπαν με μισό μάτι αλλά την ανέχονταν και προφανώς ήταν αρκετά εξαπλωμένη. (…)
Τυχαίες αρχαιολογικές ανακαλύψεις μάς έχουν παραδώσει ένα πολύ γευστικό κομμάτι λογοτεχνίας πάνω στην αντρική ομοφυλοφιλία. Ένας υπηρέτης του ανακτόρου αντιλαμβάνεται συμπτωματικά ότι ο βασιλιάς Νεφερκαρά λείπει από τα διαμερίσματά του τη νύχτα, μόνος, για να κάνει περίπατο. Η περιέργειά του ξυπνάει, ο υπηρέτης ακολουθεί διακριτικά την Αυτού Μεγαλειότητα και με έκπληξη διαπιστώνει ότι ο βασιλιάς κάνει επίσκεψη στην κατοικία του στρατηγού του Σισενέ. Τρεις ώρες αργότερα, ο φαραώ εξέρχεται της κατοικίας και γυρίζει στο παλάτι με βήμα αβέβαιο. Το τέχνασμα επαναλαμβάνεται πολλές νύχτες στη σειρά και εντωμεταξύ όλος ο κόσμος το μαθαίνει: τι τρομερό σκάνδαλο! Ο σοφός Φθα-χοτέπ συμβούλευε από παλιά (διδαχή 32): «Να μη συνουσιασθείς με έφηβο θηλυπρεπή, διότι ξέρεις ότι έτσι έρχεσαι αντιμέτωπος με το νερό που έχει στην καρδιά του (το σπέρμα)… διότι ποτέ πια δεν θα μπορέσεις να ηρεμήσεις αυτό που έχει μέσα στην κοιλιά του! Να μην επιτρέψεις να περάσει τη νύχτα κάνοντας αυτό που είναι απαγορευμένο,έτσι θα ηρεμήσει μόνος του, αφού θα έχει ξεγελάσει την επιθυμία του…» (…)
Τα ντοκουμέντα τα αφορούντα την ομοφυλοφιλία, τόσο αντρική όσο και γυναικεία, αρχίζουν να γίνονται πολυάριθμα την πτολεμαϊκή εποχή, πράγμα που δεν εκπλήσσει κανέναν. Η πόλη την οποία ίδρυσε ο μεγάλος Μακεδόνας κατακτητής ήταν ιδιαιτέρως γνωστή για τις πρακτικές αυτές, αν πιστέψουμε τον Κλήμεντα τον Αλεξανδρέα. Όμως αυτές λάμβαναν χώρα σε όλες τις πόλεις: στις Θήβες ακόμα και στο ναό του Άμμωνα ανακαλύφθηκε ένα τοιχογράφημα του δεύτερου π.Χ. αιώνα ιδιαίτερα υβριστικό για έναν Πτολεμαίο. Τα ήθη αυτά είχαν πάρει τόση έκταση ώστε βλέπουμε τον ενάγοντα να καταδιώκει ένα δικαστή επειδή δεν ασχολειόταν με τη δουλειά του και πήγαινε παντού συνοδευόμενος από το νεαρό εραστή του, τον οποίο γέμιζε με διάφορα ακριβά δώρα και τον χάιδευε δημόσια. Έχουμε φθάσει εδώ δε μια μορφή αντρικής πορνείας. Εξάλλου, η συνήθεια της επαμφοτερίζουσας αντρικής σεξουαλικής στάσης μοιάζει τόσο διαδεδομένη ώστε στα συμβόλαια του γάμου θεσπίζονταν περιορισμοί για το σύζυγο ως προς αυτό το θέμα.
Ruth Schumann-Antelme, Stéphane Rossini: Ο έρωτας στην αρχαία Αίγυπτο (Περίπλους)
1 σχόλιο:
RUTH SCHUMANN-ANTELME-STEPHANE ROSSINI
Ο έρωτας στην αρχαία Αίγυπτο
ΜΤΦΡ.: ΓΙΟΛΑΝΔΑ ΔΑΛΚΑ
Ερωτικές πρακτικές -τελετουργικές ή κοσμικές- από τη ζωή των αρχαίων Αιγυπτίων. Θέμα σχεδόν αδιερεύνητο μέχρι πρόσφατα, αφού οι διάσημοι αιγυπτιολόγοι κρατούσαν τις ανακαλύψεις τους εφτασφράγιστες, όπως ακριβώς τις έβρισκαν στις ταφικές απεικονίσεις. Βέβαια εδώ και πολλά χρόνια επισκέπτες των φαραωνικών τάφων μπορεί να έβλεπαν κάποιες εικόνες, αλλά ουδείς, πλην των ειδικευμένων, γνώριζε και να τις «διαβάσει».
Οσοι είναι κάπως εξοικειωμένοι με τις -επίσης άγνωστες και καλά κρυμμένες στα υπόγεια των μουσείων -ελληνικές ερωτικές πρακτικές θα βρουν ουκ ολίγες ομοιότητες μεταξύ των λαών. Πάντως πρέπει να υπογραμμίσουμε το θρησκευτικό και τελετουργικό χαρακτήρα των περισσότερων εικαστικών ευρημάτων. Διότι, όπως παρατηρεί και η Γαλλίδα αιγυπτιολόγος Ρουθ Σούμαν Αντέλμ, «τα πιο σημαντικά από τα ευρήματα αυτά είναι οι εικόνες και οι επιγραφές των ναών». Οταν οι σοφοί και οι ιερείς της αρχαίας Αιγύπτου θέλησαν να δώσουν απαντήσεις στο ζήτημα της προέλευσης του σύμπαντος, αναγκαστικά οδηγήθηκαν στο να ορίσουν τη δημιουργία ως γενετήσια πράξη. Το βιβλίο της Σούμαν είναι πλούσια (και με ακριβείς επεξηγήσεις) εικονογραφημένο, από τον Στεφάν Ροσίνι, ο οποίος αντιγράφει με ακρίβεια και λεπτότητα τις αρχαίες απεικονίσεις.
www.enet.gr
Δημοσίευση σχολίου