Τετάρτη, Ιουλίου 06, 2011

No 759


Ο πρώτος έρωτας του Διόνυσου ήταν ένα αγόρι. Το έλεγαν Άμπελο. Έπαιζε με το νεαρό θεό και τους Σάτυρους στις όχθες του Πακτωλού, στη Λυδία. Ο Διόνυσος θαύμαζε τα μακριά μαλλιά που έπεφταν στους ώμους του, το φως που διαχεόταν από το σώμα του καθώς έβγαινε από το νερό. Ζήλευε όταν τον έβλεπε να παλεύει με κάποιον από τους Σάτυρους και οι γάμπες τους μπλέκονταν. Ήθελε να είναι ο μόνος που θα μοιραζόταν τα παιχνίδια του Άμπελου. Ήταν δύο «αθλητές του έρωτα». πάλευαν και ο Διόνυσος παραληρούσε όταν ο Άμπελος τον έριχνε κάτω και καθόταν πάνω στη γυμνή κοιλιά του. Μετά αφαιρούσαν τις σκόνες και τον ιδρώτα από τα σώματά τους πέφτοντας στο ποτάμι. Επινοούσαν νέους αγώνες. Ο Άμπελος ήταν πάντα ο νικητής.

Ρομπέρτο Καλάσο: Οι γάμοι του Κάδμου και της Αρμονίας (Καστανιώτης)

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Στους γάμους του Κάδμου και της Αρμονίας ήταν η τελευταία φορά όπου, με την ευκαιρία εκείνης της γιορτής, οι θεοί του Oλύμπου κάθισαν στο ίδιο τραπέζι με τους θνητούς. Όσα συνέβησαν πριν, στη διάρκεια πολλών αιώνων, και μετά, στη διάρκεια λίγων γενεών, διαμορφώνουν το τεράστιο και πολύφυλλο δέντρο της ελληνικής μυθολογίας, με εκείνες τις εκπληκτικές ιστορίες «που δεν συνέβησαν ποτέ, αλλά ανέκαθεν υπήρχαν». Κι επειδή ο καλύτερος τρόπος για να αναλογιστεί κανείς τους μύθους είναι να τους διηγηθεί, ο Ρομπέρτο Καλάσο, σ' αυτό το βιβλίο του που έχει μεταφραστεί σε όλο τον κόσμο, αφηγείται τις αρχαιοελληνικές ιστορίες από την αρχή, με τον δικό του τρόπο. Και βάζει τα ερωτήματά του: Γιατί οι θεοί του Oλύμπου πήραν ανθρώπινη μορφή, και γιατί τη συγκεκριμένη μορφή; Γιατί οι ιστορίες τους είναι τόσο σκανδαλώδεις και τόσο σαγηνευτικές; Γιατί η εποχή των ηρώων ήταν τόσο σύντομη, ταραχώδης και ανεπανάληπτη; Και γιατί μας μαγεύουν ακόμη;


O Ρομπέρτο Καλάσο γεννήθηκε το 1941 στη Φλωρεντία και σπούδασε στη Ρώμη. Σήμερα είναι διευθυντής του εκδοτικού οίκου Adelphi του Μιλάνου. Γνώρισε παγκόσμια επιτυχία με τα έργα του Η καταστροφή του Κας (1983, μτφρ. Mαρία Kασωτάκη, Eκδ. Kαστανιώτη 1999), Oι γάμοι του Κάδμου και της Αρμονίας (1988) και Κα (1996), ένα είδος τριλογίας που ασχολείται με τους μύθους και την ιστορία του ανθρώπινου γένους. Έχει επίσης δημοσιεύσει το μυθιστόρημα O ακάθαρτος τρελός (1974) και τις συλλογές δοκιμίων Τα σαράντα εννιά σκαλοπάτια (1991), H λογοτεχνία και οι θεοί (2001).

kastaniotis.com

Ανώνυμος είπε...

Ο Διόνυσος περιπλανιόταν στην Ελλάδα αναζητώντας το άνοιγμα προς τον Άδη. Ήθελε να κατέβει στο βασίλειο των νεκρών για να ξαναοδηγήσει στο φως τη μητέρα του Σεμέλη. Βρέθηκε κάποτε στις όχθες μιας λίμνης με υπερβολικά ακίνητα νερά, κοντά στη Λέρνα. Ήταν η Αλκυόνια λίμνη. […]
Όλοι απέκρυψαν την κατάληξη του ταξιδιού του Διόνυσου στον Άδη εκτός από έναν Πατέρα της Εκκλησίας. Με τη σκληρότητα των καινούριων χριστιανών που κάποτε είχαν μυηθεί στα μυστήρια, ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς μας αφηγείται την ιστορία για το πώς ο Διόνυσος έκανε έρωτα στον εαυτό του: «Ο Διόνυσος αγωνιούσε να κατεβεί στον Άδη, αλλά δεν γνώριζε το δρόμο, όταν κάποιος Πρόσυμνος υποσχέθηκε να του δείξει, αλλά όχι χωρίς ανταμοιβή (μισθός). Και η ανταμοιβή δεν ήταν κάτι το καλό, αλλά ήταν αρεστό στον Διόνυσο' είχε σχέση με τις χάρες της Αφροδίτης η εκδούλευση, η ανταμοιβή που ζητήθηκε από τον Διόνυσο' ο θεός αποδέχεται το αίτημα και υπόσχεται να το ικανοποιήσει εάν καταφέρει να ξαναγυρίσει' και ενίσχυσε με όρκο την υπόσχεσή του. Οδηγούμενος στο δρόμο που έπρεπε να ακολουθήσει, απομακρύνθηκε' κάποτε επιστρέφει, αλλά δεν βρίσκει τον Πρόσυμνο (που είχε πεθάνει)' αποφασισμένος νε μείνει πιστός στον εραστή του. Ο Διόνυσος κατευθύνεται προς τον τάφο του γεμάτος ερωτική επιθυμία. Κόβει ένα κλαδί συκιάς που βρέθηκε μπροστά του και αφού του έδωσε τη μορφή του ανδρικού οργάνου, διαπερνάται από το κλαδί, εκπληρώνοντας έτσι την υπόσχεσή του στο νεκρό».

Ρομπέρτο Καλάσο: Οι γάμοι του Κάδμου και της Αρμονίας (Καστανιώτης)