Τετάρτη, Ιουνίου 07, 2006

No 314

57

Σκλάβος σου όντας, τι να κάνω παρά να καρτερώ
Της επιθυμίας σου τις ώρες και τον χρόνο;
Δεν έχω χρόνο πολύτιμο καθόλου για να σπαταλώ,
Ούτε δουλειές, ώσπου εσύ να με ζητήσεις μόνο.
Ούτε τολμάω την αιώνια ώρα να μαλώσω,
Ενώ, μονάρχη μου, για σένα το ρολόι φυλάω να γυρίσει,
Ούτε σκέφτομαι την πίκρα της απουσίας τόσο,
Όταν τον υπηρέτη σου προστάζεις να σ’ αφήσει.
Ούτε τολμάω με τις ζηλότυπές μου σκέψεις να ρωτώ,
Που είσαι, να φανταστώ οι υποθέσεις σου ποιες είναι,
Μα σαν θλιμμένος σκλάβος απομένω χωρίς άλλο να σκεφτώ,
Παρά εκεί που πας πόσο χαρούμενους τους κάνεις να είναι.
Στη θέληση σου, τόσο ανόητος γίνεται ο έρωτας θαρρώ,
Που ό,τι κι αν κάνεις, δεν σκέφτεται κακό.

Ουίλλιαμ Σαίξπηρ: Σονέτα (αΝεΜοΔείΚτΗς)
Μετάφραση : Χριστίνα Μπάμπου - Παγκουρέλη

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Λέγεται ότι τα περισσότερα άλυτα αινίγματα για την ζωή του Σαίξπηρ προήλθαν από τα σονέτα του, τα οποία πρωτοδημοσιεύθηκαν το 1609 και, όπως ισχυρίζονται οι περισσότεροι, είναι αυτοβιογραφικά. Συγγραφέας με ερωτικό λόγο και έργο γεμάτο σεξουαλικές νύξεις, δεσμούς στενής ανδρικής φιλίας και με «αδιοφοροποίητο σεξουαλισμό» όπως λέει ο βιογράφος Πήτερ Ακρόιντ, ήγειρε και εγείρει, συχνά, ερωτήματα τόσο για τον ίδιο όσο και για κάποιους χαρακτήρες του.

Το ερώτημα για τους ομοσεξουαλικούς χαρακτήρες του Σαίξπηρ απασχόλησε πρόσφατα και ένα ευρύτερο κοινό από αυτό της λογοτεχνίας και του θεάτρου, μετά την τελευταία κινηματογραφική εκδοχή του Έμπορου της Βενετίας. Ο σκηνοθέτης της ταινίας Μάικλ Ράντφορντ, βάζει τον Αντόνιο (Τζέρεμυ Άιρονς) και τον Μπασάνιο (Τζόζεφ Φάινς) να ανταλλάσσουν ένα παθιασμένο φιλί. «Εάν μελετήσετε τη γλώσσα, θα διαπιστώσετε ένα πολύ αισθησιακό λεξιλόγιο» λέει ο Φάινς, όπως διαβάζουμε στην κινηματογραφική σελίδα του typos.com. «Αυτό είναι για μένα το κλειδί στη σχέση τους. Το σημαντικό με τον Σαίξπηρ είναι, κι ακριβώς για τούτο είναι και τόσο μεγάλος, πως είναι πολύ δύσκολο να εντοπισθεί η δισημία. Δεν λέει ευκρινώς πως είναι ομοφυλόφιλοι, ή όχι, το αφήνει στους ηθοποιούς. Εγώ αισθάνομαι πως υποβόσκει μεγάλη αγάπη μεταξύ των δύο χαρακτήρων. Υπάρχει μεγάλη έλξη»
~~~~~~

14 από τα σονέτα του Σαίξπηρ ενέπνευσαν τον Bρετανό σκηνοθέτη Ντέρεκ Τζάρμαν (1942-1994) και απετέλεσαν την βάση για «να προχωρήσει στην εξύμνηση των ανθρωπίνων αισθήσεων» στην ταινία του “Αγγελικοί διάλογοι” (1985).