Τετάρτη, Φεβρουαρίου 13, 2013

No 820

 
Στις 7 Ιουλίου 1446, λίγο μετά τις εννιά το πρωί, ο κρητικός Μιχάλης από τον Χάνδακα οδηγείται απο τις φυλακές της Βενετίας στη γειτονική μικρή πλατεία του Αγίου Μάρκου. Εκεί, ανάμεσα στους δύο στύλους των προστατών αγίων της πόλης, του αγίου Θεοδώρου και του αγίου Μάρκου, όπου ήταν ο τόπος εκτέλεσης των καταδικασμένων σε θάνατο, είχε στηθεί το ξύλινο ικρίωμα και είχε γίνει η προετοιμασία της πυράς. Σε άθλια κατάσταση από τα βασανιστήρια, που είχε υποστεί όσες μέρες τον κρατούσαν για ανάκριση στη φυλακή, οδηγείται από τους φρουρούς δέσμιος, με τη συνηθισμένη συνοδεία των παρηγορητών μελών της «Αδελφότητας του Καλού Θανάτου», τις πένθιμες ψαλμωδίες και τους ήχους από τις καμπάνες, ανεβαίνει με τη βία στο ικρίωμα και υποχρεώνεται να γονατίσει για να δεχτεί την άφεση των αμαρτιών-του από τον ιερέα. Έπειτα αναγκάζεται να σκύψει πάνω στο χοντρό ξύλο και δέχεται το χτύπημα από το τσεκούρι του δήμιου. Μετά τον αποκεφαλισμό, το σώμα και το κεφάλι-του προσδένονται με αλυσίδα σε ένα πάσσαλο πάνω στον σωρό των ξύλων και ο δήμιος βάζει φωτιά φροντίζοντας να διατηρηθεί, ώσπου ο νεκρός να αποτεφρωθεί.
Το πλήθος που έχει συγκεντρωθεί παρατηρεί χωρίς ιδιαίτερη περιέργεια, ίσως με κάποια θλίψη, ίσως με ικανοποίηση. Έχει συνηθίσει το θέαμα που επαναλαμβάνεται κάθε τόσο με την ίδια μακάβρια ιεροτελεστία. Δεν είναι, άλλωστε, σπάνιες και οι περισσότερες από μία εκτελέσεις την ίδια μέρα. Το έγκλημα για το οποίο είχε κατηγορηθεί και είχε βρεθεί ένοχος ο άνθρωπος εκείνος ήταν ο σοδομισμός.
Αυτή θα μπορούσε να είναι η περιγραφή της εκτέλεσης του καταδίκου από αυτόπτη μάρτυρα Το περιστατικό επιλέχθηκε τυχαία Είναι μία απο τις εκατοντάδες των ανάλογων περιπτώσεων που έχουν καταγραφεί στα πρακτικά των συνεδριάσεων του Συμβουλίου των Δέκα της Βενετίας. Το μόνο ιδιαίτερο είναι ότι ο κατάδικος ήταν Έλληνας.
.
Ν. Γ. Μοσχονάς: Έλεγχος και καταστολή της ερωτικής παρέκκλισης στη Βενετία του 15ου αιώνα
στο Ανοχή και καταστολή στους Μέσους Χρόνους (Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών)

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Αντί άλλου παραδείγματος, ας επιτραπεί η αναφορά στο εφιαλτικό γεγονός της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 στη Νέα Υόρκη όχι στο γεγονός καθ' αυτό αλλά σε ό,τι επηκολούθησε, δηλαδή στη σωρεία μέτρων "αντιτρομοκρατικών", όπως βαπτίσθηκαν, που είχαν ως στόχο την πρόληψη και βέβαια την αποτροπή και τον κολασμό πράξεων του είδους. Στόχος μας δεν είναι η αποτίμηση του φαινομένου αλλά η υπογράμμιση του μεταβλητού των ορίων της ανοχής. Ο λεγόμενος "πατριωτικός νόμος" (patriotic act) ήλθε να αναστείλει κεκτημένες ελευθερίες και δικαιώματα εν ονόματι της προστασίας του "πολιτισμένου" κόσμου. Πρόκειται, με άλλα λόγια, για τον τρόπο που κάθε κοινωνία αντιμετωπίζει ό,τι θεωρεί επιβουλή της υπόστασής της, είτε προέρχεται από ένα άτομο είτε μία ομάδα (φυλετική, εθνική, ταξική). [. . .] Ο παρών τόμος πρακτικών του Διεθνούς Συμποσίου με θέμα την ανοχή και την καταστολή στους Μέσους Χρόνους δεν φιλοδοξεί να καλύψει όλα τα θέματα ή τις περιπτώσεις ενός τόσο ευρέος αντικειμένου. Ωστόσο, πιστεύω ότι θα αποτελέσει χρήσιμο βοήθημα για τη μελέτη και περαιτέρω έρευνα του αντικειμένου ιδιαίτερα στην ανατολική χριστιανοσύνη. [. . .] (ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ)